Zapalenie spojówek

Spojówki pokrywają oko i wyściełają wewnętrzną część powiek. Stanowią pierwszą, najbardziej zewnętrzną warstwę ochronną oka, dlatego też kontaktują się bezpośrednio ze światem zewnętrznym jako pierwsze.

Rozróżnia się kilka typów zapalenia spojówek, w zależności od czynnika, który je spowodował. Jeżeli spojówki zostaną zaatakowane przez drobnoustroje, mówimy o bakteryjnym, wirusowym lub grzybiczym zapaleniu spojówek. Jeżeli czynnikiem drażniącym są gazy, pyłki traw czy sierść zwierząt, rozpoznajemy alergiczne zapalenie spojówek.

Sygnałem, że spojówki uległy zapaleniu, jest uczucie pieczenia, ciała obcego, dyskomfortu pod powieką. Pojawia się przekrwienie oka, a także nadmierna ilość łez lub wydzieliny śluzowo-ropnej. W przypadku alergicznego zapalenia spojówek, dołącza się duży obrzęk spojówki, która może nie mieścić się w obrębie powiek.

W przypadku zapalenia spojówek spowodowanego przez drobnoustroje, leczenie polega na włączeniu odpowiedniego antybiotyku. Ważne jest częste przemywanie oka, żeby usunąć wydzielinę oraz zakraplanie leków na czyste oko. Lekarz często nie ma czasu na włączenie właściwego antybiotyku, dlatego pierwszą pomocą jest zastosowanie leku o możliwie szerokim spektrum działania. Jednocześnie można pobrać wydzielinę ropną i przesłać ją na badanie mikrobiologiczne i antybiogram.

Jeżeli do czynienia mamy z alergicznym zapaleniem spojówek, sprawą podstawową jest znalezienie czynnika drażniącego oczy. W tym celu potrzebne jest wykonanie testów alergicznych, a także drobiazgowa analiza zmian, które zaszły w naszym otoczeniu. Alergię może spowodować nowy płyn do mycia twarzy, proszek do prania czy płyn do dezynfekcji podłóg. Czasami może być to jakiś nowy rodzaj pożywienia, który włączyliśmy do diety. Leczenie zawsze polega na zidentyfikowaniu i usunięciu przyczyny alergii.